Enguany, els
alumnes de 2n de BAT han desenvolupat una sèrie de dissertacions que versen
sobre la importància de transmetre els coneixements i la teoria de Plató a les
noves generacions d’alumnes que ara comencen a formar-se en el batxillerat. L’actualització
i la importància de la teoria platònica es fa evident en la contribució
d’aquests alumnes.
ENSENYAR PLATÓ ALS
ALUMNES.
De veritat és
necessari? En l’actualitat, a les escoles s’ensenyen una gran diversitat de
idees i conceptes. Moltes d’aquestes tendeixen a ser irrellevants e
innecessàries, però d’altres, son molt importants per poder entendre el món que
ens envolta. Una d’aquestes idees vertebradores es la teoria de Plató.
En primer lloc, no
explicar els pensaments d’un dels homes que més ha fet canviar la visió del
nostre món, es completament absurd. Es innegable que per be o per mal, la
teoria de Plató es una de les més ens ha repercutit. Sense aquesta, no podríem
entendre les idees que ens envolten avui dia.
En segon lloc,
Plató juntament amb Sòcrates, defensaven en les seves teories la maièutica, el
mètode socràtic per construir un nou coneixement basat en la dialèctica. Aquest
es un mètode molt importat ja que tant Sòcrates com Plató pensen que implica un
conreu intel·lectual entre les dues parts on els dos surten beneficiats. La
maièutica fa que ens impliquem molt més en la conversació y el coneixement
resultant sigui millor. Gracies a això, ens adonem que som ignorants en certes
coses i reflexionem més sobre les coses que diem.
Per concloure,
l’estudi de una de les bases de la nostra societat que pensa que es possible
l’arribada del coneixement absolut a traves d’un sistema cooperatiu, on totes
les parts s’ajuden entre si, es més que necessari en la nostra societat. Una
societat on cada vegada se li dona mes importància al saber d’on venim i al
treball cooperatiu, que es considerat un dels sistemes que més resultats donen.
Peixian Wang Ye,
2n BAT B
COMPRENDRÉ LA
NECESSITAT DE DONAR UN TOMB PER LES IDEES
En la societat en
la qual vivim és cert que moltes vegades les poques idees que tenim, no les
pensem adequadament. I tot per a què? Per després fer una acció ràpidament
sense cap sentit ni cap base que la sostinguí. Molta gent em podria contestar
-'' és necessari respondre amb rapidesa, no estaràs un transcurs de temps llarg
per trobar una idea o solució ''.Sentin-ho molt, estic en desacord amb aquest
col·lectiu. L'únic que obtindràs d'aquesta manera seran unes idees bastant
deformades de la realitat. Per arribar a l'ideal desitjat has de seguir uns
canons.
En primer lloc, és
necessari que l'ésser humà hagi après a viure amb les idees, o com diria Plató,
que l ́esser en qüestió faci un tomb per les idees amb paciència. No serveix de
res que en un moment determinat et sorprengui una qüestió i la vulguis
respondrà a l'instant amb una idea que hagis tingut. És necessari, amb una
antelació, comprendre i assimilar la pregunta per així poder donar una ideà amb
certa solidesa i seny.
En segon lloc, l'ésser
en qüestió és necessari que sàpiga de la seva pròpia ignorància, en unes altres
paraules, que ell mateix reconegui que és ignorant. Aquest fet permetrà
començar a pensar correctament. Bàsicament seria el fet de reflectir la teoria
de Sòcrates, arribar al coneixement amb la ironia i la maièutica. Si es
compleix aquest requisit, permetrà l'establiment d'idees amb una única
finalitat, trobar la veritat, que és el que realment busquem amb les idees.
Naturalment en la vida quotidiana les persones que ens reconduirien en el
coneixement, serien els mestres o també anomenat professors.
Com a conclusió,
si en la vida quotidiana volem tindre unes idees que arribin a la perfecció
almenys que s ́apropin a la realitat , és fonamental, l'assoliment i la
comprensió de la qüestió i ,a més a més , reconèixer la pròpia ignorància, per ser reconduïts en el camí de
l'ideal del bé. Així doncs, podrem apropar-nos mes a la saviesa, pel fet que la
idea és la base de la saviesa. I també dona peu a què una idea, pot canviar la
forma de pensar de tot el món.
LA DIALÈCTICA ÉS
UN MÈTODE D’APRENENTATGE VÀLID?
La filosofia
platònica llueix la figura de Sòcrates, mestre de Plató, qui utilitzava la
dialèctica com a mètode per assolir coneixements. L’estratègia del mestre és
fer ús de la ironia per obrir la ment de qui vol aprendre; més tard, aprofita
les preguntes que es realitzen per respondre amb una altra, deixant fluir un
intercanvi de coneixements que donaran fruit a un concepte ideal, així es
realitza un procés de maièutica. Treballar la dialèctica és un recurs eficaç per
transmetre pensaments i assolir una idea vertadera.
En primer lloc,
Sòcrates no va ser defensat pel poble perquè aquest no coneixia la idea de
justícia. Plató, amb la influència de Parmènides, analitza el judici del mestre
com una situació injusta on només pot sorgir una injustícia. Plató soluciona la
situació quan idealitza que qualsevol que escolti parlar del bé, que es bassa
en la bellesa i els valors morals, a més de les idees matemàtiques i materials,
coneixerà l’ideal del bé. Per conseqüència, aquesta persona serà capaç de
distingir entre bé i el mal i, a més, entre la justícia i la injustícia; així
es facilitarà la construcció d’una societat justa.
En segon lloc, en
les teories platòniques no es fa referència a l’ignorant ja que Plató confia en
la reminiscència. L’ànima és una font de coneixement infinita que es reencarna
en cossos de diferents generacions deixant en la seva ment coneixements
assolits en una altra vida, només és necessària una figura externa que ens faci
recordar les idees prèviament conegudes.
Com a conclusió,
per assolir una idea vertadera que ens apropi a construir el bé dins la
societat, cal que cada ciutadà conegui diferents conceptes del bé i que els
transmeti, a través de la dialèctica, a un altre ciutadà. Amb aquest diàleg resultarà
impossible trobar una persona nul·la de coneixement, ja que qui no coneix el bé
és capaç d’assolir la idea quan l’ànima fa memòria del nou concepte que ja ha
estat interioritzat anteriorment.
Arnau Pallejà, 2n
Bat B
És innegable el
fet que no és possible explicar i parlar de filosofia sense parlar de Plató. I
això ressalta en les aules de les escoles durant l’ensenyança per part dels
professors cap als alumnes d’aquest pensador. És Plató un filòsof necessari per
estudiar, tot i la seva dificultat? Doncs certament sí.
Primerament, Plató
marca tota el pensament actual i conèixer-lo és bàsic per entendre el món en
que vivim. És necessari entendre el pensament de Plató per parlar de les Idees
en general, perquè aquestes idees son les que ens provoquen interrogants a tots
i Plató creu tenir coneixement d’aquestes i de com arribar-hi, més important a
la idea del bé, la qual cosa és important a ensenyar.
Per continuar, és
important el fet que aquest pensador sempre ens ensenya coses, i ens fa dubtar,
tant de nosaltres mateixos com del nostre coneixement. Aquest factor és una de
les coses que més sorprenen de Plató, el fet que et farà dubtar sobre les idees
o ideals que creguis entendre. Això és bona matèria d’estudi per la reflexió
que convida a fer.
Com a conclusió,
és fàcil, després de tot el que s’ha exposat, pensar que Plató, tot i ser
complicat d’entendre, (Per l’època on es situa principalment) és completament i
total necessari d’estudiar. I es que no podem entendre el pensament actual
sense saber d’ell, i no podem entendre el concepte de les idees que conviuen
entre nosaltres sense reflexionar sobre elles i estudiar-les
Daniel Rodríguez,
2n Bat B
ÉS LA DIALÈCTICA, FER UN
TOMB PER LES IDEES,UN BON MÈTODE D’APRENENTATGE?
Sòcrates utilitzava dos
mètodes per ajudar als ignorants a arribar a assolir coneixements, un d’aquests
dos és anomenat maièutica, aquest consisteix en l’intercanvi d’idees per
conèixer l’esmentat. Plató va basar-se en el mètode socràtic per idear dos
aprenentatges més, el més semblant a la maièutica és la dialèctica, en aquest,
un individu savi aporta coneixements a un altre envaït per conjectures, per
així ajudar-li a arribar al coneixement vertader. Considero que aquest mètode
és molt eficaç per ajudar a fer un tomb per les idees, és a dir, moure’s pel
coneixement vertader
.En primer lloc, segons
el dualisme de Plató, l’ànima posseeix els coneixements, és a dir, la veritat,
per tant, qualsevol individu tan sols necessita recordar per saber. Aquest fet
no és fàcil per a un ignorant, qui no ha rebut la il·luminació del bé; és per
aquest motiu, que aquell individu que hagi conegut les idees del bé, conegut
com a savi, serà capaç de guiar a l’altre individu des de les seves conjectures
fins a les idees. Aquest treball comporta un llarg pensament, ja que
l’individu, el qual creu saber, se n’adona que no és certament correcte, degut
a que el que ell creu que és allò que coneix no és ben bé la idea essencial
d’això mateix. Es pot comparar amb el mite de la caverna, l’individu que
estudiï a Plató serà l’esclau o ignorant que haurà de sortir de la cova per
conèixer les creences, deixar de banda les conjectures, i després eliminar
aquestes creences que seran millorades amb la idea del bé, la veritat. Ja que
no tots els individus no són capaços de fer-ho per si sols, està bé que aquell
que ja conegui el camí, el guiï. En segon lloc, com va defensar Heràclit, idea
de la qual va basar-se també Plató, l’ésser es troba en un continu canvi,
l’anomena esdevenir. Això vol dir que mai és pot fer ciència plena de l’ésser,
no es pot conèixer allò que es troba en el món sensible d’altra manera que no
sigui parcial. Per altra banda, Parmènides va concloure que l’ésser i el
no-ésser no pot ser el mateix, el que aplicat a la filosofia platònica vol dir
que l’ànima i el cos no és el mateix, que la raó i les coses són diferents, i
que res del que existeix en el món intel·ligibles troba en el món sensible, i
viceversa. Dit d’una altra manera, el món sensible és enganyós, la veritat es
troba en les idees, el que vol dir que per assolir el coneixement absolutament
vertader s’ha de ser il·luminat per l’ideal del bé. En definitiva, per
aconseguir el coneixement vertader i que tots els individus sàpiguen el màxim
possible d’aquests, s’ha d’il·luminar amb l’ideal del bé, aquells que ja ho
estan poden col·laborar amb els que no per tal d’ajudar-lis a apropar-se. Això
s’aconsegueix movent l’ànima pel coneixement vertader fins a trobar-lo en un
mateix, en el record, vist que l’ànima, la qual es troba en el món
intel·ligible, posseeix el fonament de les idees que formen el món sensible,
però l’ignorant és enganyat per aquest. Gràcies a tot això es poden aconseguir
persones excel·lents, que puguin formar una ciutat ideal.
Irene Córcoles, 2n BAT B
DISSERTACIÓ
FILOSÒFICA
Està considerat
tot un repte l’assoliment d’un pensament capaç de valorar les coses segons la
seva essència, per això, primer hem de ser capaços de realitzar una abstracció
sobre tot allò que hagi estat percebut a través dels nostres sentits, ja que
aquests ens enganyen constantment.
En primer lloc,
fent referència al realisme ontològic i tenint en compte l’objectiu d’assolir
aquest coneixement pur (la idea) en una societat basada en la idealització
d’allò material, hauríem d’aconseguir deixar de banda tot allò que percebem des
de la superficialitat dels nostres sentits, és a dir, el món sensible, per
endinsar-nos en el món de les idees, allò immaterial, que estan produïdes des
de la raó, el món intel·ligible.
En segon lloc, una
bona eina per arribar a un coneixement encara més perfecte és la via
dialèctica, que ens proporciona tots aquells ideals i valors que el mestre ens
vulgui transmetre, per facilitar-nos així l’arribada a una idea que sigui
pròpia. Però per aconseguir-ho primer hem d’acceptar la nostra ignorància, com
intentava Sòcrates a través del mètode socràtic.
Per concloure,
seguint les bases de la teoria platònica, un cop realitzada aquesta abstracció
i excloent tot aquell pensament creat com a conseqüència de la superficialitat
o del materialisme, a vegades utilitzant l’ajuda d’un mestre per guiar-nos,
hauríem d’assolir aquest desitjat coneixement absolut sense problema.
Claudia Muñoz, 2n BAT A
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada